Tävlingsrapport

Red Danny ett pass hemma med skolor i traven som fokus innan det var dags att börja göra Sigge färdig för avfärd. 
Eftersom det är lagtävlingen ville jag vara där innan första klubbryttaren skulle starta även om det blev en längre dag än nödvändigt, eftersom jag startade sist i klassen. 

Sigge är inte något stressad av tävlingsmiljön och det känns skönt för då kan jag fokusera på att hitta rätt takt och känsla på framridningen. 
Eftersom jag vet att jag måste ha tryck för att få uttryck men för mycket tryck kan göra honom springig/trippig. Det är en balansgång som ibland tar lite tid att hitta. 

Inne på banan så blev inte allt så bra som det kan vara men det räckte till vinst och 70,14%. Beröm från domaren fick jag för min noggranna ridning och att då kan man kosta på sig missar tyckte hon. Det är så kul när domaren på prisutdelningen återigen upprepar sina kommentarer och berömmer. 

Men det var lite jobbigt i förmiddags när jag började känna prestationskraven komma krypandes, "det här borde Sigge klara utan problem" och "du borde vinna idag eftersom han går MsvC redan...". Dessa tankar och krav dök upp och jag fick verkligen jobba med att inte låta de påverka mig. För visst ska han gå bra men tävlingsplatsen var ny, ryggningar är inte Sigges bästa likaså strular upptagningar från mellangaloppen med omslag, så därför var jag inte speciellt säker på att det skulle gå bra idag. 
Att det sedan gjorde det trots två omslag bevisar för mig att vi har höjt vår  grundridning och kvaliteten på uppvisningen sedan förra året. Det ger mig en bra känsla och ett kvitto på att vi faktiskt utvecklas även om jag inte alltid ser det. 
Det känns rätt bra att faktiskt ibland backa tillbaka en klass och se vad som händer. 







Kommentera här: